Algemene informatie

Het eindexamenvak Informatica wordt op het Cartesius Lyceum gegeven door de docent:

Ron Klaver

Sluit

Ron Klaver - docent Informatica

Ron Klaver

Klik op de foto om te vergroten

Informatica gaat over het verwerken van gegevens met smartphones, tablets, laptops en desktop-computers. Ook wel ICT genoemd: Informatie- en Communicatietechnologie. Informatica is een keuzevak in het vrije deel voor leerlingen met een Cultuur- en Maatschappijprofiel, een Economie en Maatschappijprofiel en een Natuur- en Gezondheidprofiel. Het is een profielvak voor leerlingen met een Natuur- en Techniekprofiel.

De studielast van Informatica voor Havisten is 320 uur (1 studielastuur = ca. 1,2 lesuur). In de 4e klas havo krijgen de leerlingen 3 lesuren Informatica van 60 minuten per week en in de 5e klas havo 2 lesuren per week.

Voor de Vwo-leerlingen is de studielast Informatica 440 uur. Zij hebben in klas 4 vwo 2 lesuren Informatica van 60 minuten per week, in klas 5 vwo 2,5 lesuren (een half jaar 3 uur en een half jaar 2 uur) en in 6 vwo 2 lesuren per week.

Bij een modern vak als informatica maken we geen gebruik meer van boeken op papier, maar is alle leerstof online te vinden. Een boek verouderd razendsnel in de wereld van ICT (Informatie- en Communicatie Technologie) en is dan ook geen geschikt medium voor dit vak. Er wordt gebruik gemaakt van de online Informaticamethode van uitgeverij Edu-Actief.

Er wordt echter ook veel zelfgemaakt materiaal gebruikt. Informatica kent (nog) géén centraal schriftelijk eindexamen. Het eindcijfer bestaat uit alle toetsen en Praktische opdrachten die op school gemaakt worden. Informatica telt echter wel gewoon mee bij het eindexamen en kan dus ook voor compensatie zorgen.